شنبه 16 فروردين 1399 _
 منوی اصلی
 
 شهرداران
 
تاریخ : چهارشنبه 21 اسفند 1398     |     کد : 2673

مدیریت روزهای کرونایی با کسب وکارهای مجازی

در این روزها که مسئولان و آمارهایشان تاکید بر شیوع ویروس کرونا در تمامی شهرهای کشور داشته و دوران بحرانی این بیماری را سپری می کنیم، کسب و کارهای مجازی می‌توانند شهروندان را در کاهش تردد در سطح شهر و در عین حال تامین نیازهای خرد و کلان یاری کنند.

به گزارش امور ارتباطات شهرداری منطقه هفت تبریز، با توسعه شبکه های مجازی و گسترده شدن حلقه های ارتباطی، فرصت بسیار مناسبی برای کسب و کار در دنیای مجازی فراهم شده به طوری که طی سال های اخیر شاهد حضور اغلب مشاغل در شبکه های مجازی و ارائه خدمات به صورت آن لاین هستیم.
خرید اینترنتی کتاب، پوشاک، لوازم بهداشتی، لوازم الکترونیکی، گل، اغذیه و بسیاری دیگر از نیازهای روزمره این سال‌ها با سرعت غیر قابل تصوری افزایش یافته، که یا به آنها بسیار عادت کرده و یا بسیار نادیده شان گرفته ایم. با این حال آنها در سکوت، برای سرعت بخشیدن به فعالیت های شهروندان با سرعت رشد کرده اند.
در این میان برخی فروشگاه‌ها نیز به صورت زنجیره ای در این دنیا گام گذاشته اند و چه اپلیکشن‌های بسیاری که برای سهولت در انتخاب، خریداری در کمترین زمان، کاهش تردد و صرفه جویی در زمان و هزینه در این راستا بوجود آمده اند که همه در سایه توسعه ارتباطات و گسترش شبکه های مجازی حاصل شده است.
از سوی دیگر نهادهای دولتی و غیر دولتی نیز از این غافله عقب نمانده اند و شهرداری تبریز هم برای شهروندان پیگیری بخشی از خدمات خود را به صورت مجازی امکان پذیر کرده که گرچه پیش از این کمتر مورد توجه شهروندان بود اما در شرایط کنونی بیش از پیش اهمیت آن نمود پیدا کرده است.
شهرداری تبریز با عنوان خدمات الکترونیک در سایت اصلی شهرداری کلانشهر تبریز پرداخت عوارض شهرداری، مدیریت اطلاعات ممیزی شهر، رسیدگی به شکایات مردمی، عوارض خودرو، مناقصات و مزایدات، سامانه شهر نما، عوارض تابلوهای تبلیغات شهری، سامانه معرفی پیمانکاران، معرفی پروژه های عمرانی، زیرساخت اطلاعات مکانی و جستجوی متوفیان به شهروندان تبریزی به صورت آن لاین خدمات داده و امکان پیگیری مجازی را فراهم آورده است.
از سوی دیگر سامانه تلفنی 137 یکی دیگر از مسیرهای ارتباطی است که شهرداری تبریز در اختیار شهروندان برای رسیدگی به مشکلات شهری قرار داده که نیاز به حضور مستقیم و ایجاد تجمع ها را مرتفع کرده است.
ارتباطات و شبکه های اجتماعی که این روزها مرز بین دنیای حقیقی و مجازی را شکسته اند در شرایط کنونی بیش از همه ضرورت وجود آن و کارایی بسیار بالایش برای مدیریت روزهای کرونایی، کاهش تردد در شهر و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا نمود پیدا کرده و شهروندان با استفاده از این ظرفیت ها می توانند هم به کسب و کارهای مجازی در شرایطی که اقتصاد مشاغل خرد و کلان در معرض آسیب بالایی قرار گرفته، کمک کرده و هم مسئولان را در مقابله با شیوع این بیماری یاری کنند.
 

یادداشت: یاسمین مولانا


حسن زمانی  سایت